Sabtu, 16 Oktober 2010

MANA MILIK KITA

Assalamualaikum w.b.t

Segala puji-pujian dan pengabdian hanya untuk Allah s.w.t., Tuhan yang mentadbir dan mencipta alam semesta. Selawat dan salam kepada Rasulullah s.a.w., para sahabat serta pendokong perjuangan Islam hingga akhir zaman.

Sesungguhnya hidup ini penuh dengan onak dan duri. Allah s.w.t. menurunkan ujian kepada hamba-Nya tidak kira tua atau muda, miskin atau kaya, tinggi atau rendah. Lazimnya, kita menganggap ujian Allah berbentuk musibah, tetapi seringkali kita terlalai apabila Allah menurunkan ujian berbentuk kesenangan yang membuatkan kita berasa sungguh selesa. Tanpa kita sedari, kesenangan dan kemewahan itu juga merupakan dugaan daripada Allah s.w.t. menguji tahap keimanan hamba-Nya dan sekadar hendak menguji adakah hamba-Nya bersyukur atau tidak dengan nikmat Allah yang melimpah-ruah.

Selama seminggu Kesuma Jiwa tak dapat menatap laman sesawang ini. Hampir seminggu juga Kesuma Jiwa terpaksa menggunakan gas oksigen untuk melancarkan pernafasan. pada waktu malam. Keadaan pernafasan KJ yang selalu terganggu tetapi tidaklah serius memerlukan oksigen yang mencukupi . Inlah dugaan Allah s.w.t. 

Sesungguhnya Allah Maha Adil, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Bagi umat Islam yang beriman dengan Qadak dan Qadar, ujian yang diberikan bukan tanda Allah benci tetapi merupakan tanda kasih sayang Allah. Sebenarnya Allah mahu kita sentiasa beringat-ingat. Agar dengan itu, kita sebagai hamba akan datang untuk mengadu, mengharap, merintih belas ihsan dan sentiasa merasakan hanya Allah tempat meminta segala-galanya.

Walaupun KJ menggunakan gas oksigen yang dibeli selepas keluar hospital, namun ia milik Allah. Sedar kah kita semua yang ada di alam ini juga adalah milik Allah s.w.t .Hati KJ juga sering kali mengingati kata-kata pujangga ini sebagai  penguat semangat Kesuma Jiwa meneruskan kehidupan, minda ini tetap bersyukur kerana masih berada di muka bumi.

Wahai teman-teman, insan yang senasib dengan Kesuma Jiwa......renung...renungkanlah.. ..

"JANGAN BERSEDIH ATAS NIKMAT YANG HILANG DARIMU, SESUNGGUHNYA NIKMAT YANG ENGKAU MEMILIKI MASIH BANYAK"

“TIADA APA PADA DIRIKU MELAINKAN KEKURANGAN DAN KEKELIRUAN. HANYA ALLAH SWT MEMILIKI SEGALA-GALANYA DI ALAM INI. REBUTLAH LIMA PERKARA SEBELUM DATANGNYA LIMA PERKARA: SIHAT SEBELUM SAKIT, MUDA SEBELUM TUA, KAYA SEBELUM MISKIN, LAPANG SEBELUM SEMPIT DAN HIDUP SEBELUM MATI”.

Lagu dendangan Allahyarham Ustaz Asri, dan Kumpulan Rabbani ketikamembuat persembahan di tempat Kesuma Jiwa bertugas juga masih meresap ke dalam jiwa ini, "MANA MILIK KITA". Kenapa harus bersedih kita hanya insan biasa, kita diciptakan oleh Nya. Maka kita kena redha Qadak dan Qadar Nya.
Marilah teman-teman seperjuangan sesama islam. ....bersyukurlah......bersyukurlah.......Alhamdulillah.....

Setiap saat dan detik kita sangat memerlukan Nya sama ada kita sedari atau tidak.

Jadikan Al-Quran dan As-sunnah pegangan kita, buatlah apa yang di suruh dan tinggalkan apa yang dilarang oleh Nya.

ALHAMDULILLAH HI ROBBAL A'LAMIN

video
RABBANI: MANA MILIK KITA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'JOM BACA LAGI ENTRI INI' Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...